Nevelési filozófiánk
A nevelés teljesen leegyszerűsítve nem más, mint egy már kialakult személyiség hatása egy még fejlődésben levő gyermeki személyiségre. Fontosnak tartottuk ezért, hogy a különböző pedagógus egyéniségek törekvéseit közös alapelvek megalkotásával hangoljuk össze. Ezek a következők:
- Derűs, kiegyensúlyozott, elfogadó légkör várja a gyerekeket, hogy örömmel jöjjenek az óvodába. Az óvoda felnőttjei éreztetik a gyerekekkel, hogy fontosak számukra, itt biztonságban vannak, rájuk számíthatnak.
- Igyekszünk minél több programot, tevékenységi lehetőséget biztosítani a gyerekeknek, hogy élményekben gazdagok legyenek.
- A gyermekkor fő tevékenységi formáját a játékot, minden körülmények között tiszteletben tartjuk, és ezen keresztül valósítjuk meg a fejlesztési feladatokat.
- Az iskolai életmódra való felkészítés minőségét nagyon fontosnak tartjuk és állandó önképzéssel, új módszerek elsajátításával folyamatosan javítjuk.
- Óvjuk a gyerekeket a túlterheléstől, a túlzásoktól.
- Pedagógiai munkánkban világnézetileg semlegesek vagyunk.
Az óvoda helyi nevelési programja
Mottó: „Minden tett legyen a szerető cselekedet forrása”
Programunk célja, hogy a totyogó csoportban 2-4 év között, és a cseperedő csoportban 5-7 éves kor között, biztosítsuk gyermekeink harmonikus személyiségfejlődését. Testi – értelmi képességeiket, érzelmi – szociális tulajdonságaikat tudatosan alakítva biztosítjuk az iskolai életmódra való sikeres felkészülést.
A személyiségfejlesztés fő feladatai:
A testi fejlődés területén, az egészséges életmód szokásainak megalapozása, fizikai fejlődésük elősegítése:
- korszerű étkezési szokások kialakításával, a táplálkozás egyensúlyának megőrzésével (növeljük a nyers gyümölcs és zöldség mennyiségét, hogy a fehérje – szénhidrát – vitamin – ásványi anyag aránya megfelelő legyen), változatos ízekben gazdag étrenddel,
- helyes higiénés szokások kialakításával (testük, ruhájuk ápoltságát, ápolatlanságát vegyék észre, vegyenek részt aktívan megőrzésében, helyreállításában), helyes életritmus kialakításával,
- sok szabadban végzett tevékenységgel (kirándulás, játék, sport), teremben biztosított tornával, mozgásos játékkal, edzettségük és teherbíró képességük fokozásával.
Az érzelmi fejlődés területén:
- meleg, elfogadó nevelői attitűddel megalapozzuk érzelmi biztonságukat,
- érzelmi függőség iránti igényük kielégítése mellett, segítjük kifejlődni saját érzelmeik felismerésének és kifejezésének képességét, a felnőttek és a társak érzelmei felismerésének képességét,
- indulataik és érzelmeik uralására, szabályozására késztetjük őket,
- olyan alapvető, erkölcsi érzelmeket segítünk kialakulni, mint: együttérzés, igazságosság, igazmondás, segítőkészség, örömszerzés, részvét érzése, udvariasság, összetartozás, környezet iránti pozitív érzelmek.
Az értelmi fejlődés területén:
- biztosítjuk a sokoldalú érzékszervi tapasztalatszerzés lehetőségeit, az egyes tevékenységformákban,
- a szerzett tapasztalatok rendszerezésével elősegítjük a gondolkodási műveletek minél alaposabb begyakorlását (analízis, szintézis, összehasonlítás),
- fejlesztjük értelmi képességeiket (észlelés, emlékezet, tartós figyelem, képzelet, kreativitás),
- kialakítjuk az elvont nyelvi síkon folyó gondolkodás alapjait.
A szociális fejlődés területén:
eljuttatjuk gyermekeinket az egymás mellett való békés tevékenykedéstől, az együtt való tevékenykedésig (alkalmazkodó- és kooperációs készség kialakítása),
- elősegítjük önálló helyzetmegoldó, konfliktuskezelő képességük kialakulását, eleinte a felnőtt közreműködésével, majd anélkül,
- fejlesztjük kommunikációs és metakommunikációs képességeiket.